busbosse

Bus Bosses blogg som även handlar en hel del om oss andra i familjen.

Åhhh, vad härligt!

Publicerad 2011-01-20 13:56:09 i Allmänt

Just det utbrast lilltjejen idag när vi var på väg till skolan för att hämta hem storebror och hon hade helt rätt, det var härligt ute med all snö och sol!



Vill passa på att varna eventuellt känsliga personer för en läskig bild längre ner i inlägget så är du kräsmagad kan du sluta läsa nu men jag antar att alla blev så nyfikna nu så ni genast scrollade ner, eller???

Som sagt en härlig promenad blev det. Bosse hade sele och "gummikoppel" som jag dragit runt min midja för att ha händerna så han gjorde sitt bästa för att hålla täten...



...men emellanåt blev det stopp för att sniffa i rådjursspår eller på gula fläckar och plötsligt hittade han mitt i vårt skoterspår något som såg ut som blod som han gärna ville nosa i, jag tänkte dock att det måste vara något annat för spåret var flera meter långt. På hemväg såg vi vad det var, ett stackars rådjur som fått lämna in.



Om det är ett djur som har släpat det hela vägen så är det ett stort djur men det kan ju också vara en mänsklig hand som har flyttat det. Syntes inga djurspår i närheten men det är ju inte spårsnö ute direkt...
Hur som helst så finns det någon hungrig i vår närhet för det här är det fjärde slagna rådjur jag stöter på i vår by inom 3 års tid och då har jag inte ens varit ute i skogen utan rört mig i bebyggt område.

Hela baken samt magen är uppäten, någon kunnig som har en tanke om vad det är för någon som mumsat? 
Vore skoj med lite kommentarer om vad ni tror!

De kan inte ha det lätt nu rådjuren med all snö och kyla.

Jag som tycker att det är lite spännande med djur och natur smög ju så nära jag kunde och kikade men lilltjejen tyckte att det var lite läskigt och ville åka hem, sonen rynkade lite på näsan och spanande in något längre bort som också skulle kunna vara ett rådjurskadaver men lika gärna stubbar.

Nu blir det en tur bort till H med familj för att dansa ut julen, hoppas på en kopp kaffe också!

Ha det bra!

Kommentarer

Postat av: Lisa & Gossarna

Publicerad 2011-01-20 15:03:44

Jag gissar på att det är ett Lo som tagit rådjuret.

Postat av: marianne

Publicerad 2011-01-20 16:19:44

Hej .

Har hört att vi har lo i byn. Flera slagna rådjur har hittats. Arbetskamrater hörde en natt i helgen ett djur som skrek i en halvtimme. När de kollade så såg de ögon som lyste i mörkret. Det va i dungen nere vi macken.

Postat av: Maria Hedqvist

Publicerad 2011-01-20 18:21:10

Jag har ingen aning...men är det som övriga säger så är det lite läskigt...eller spännande - jag har inte bestämt mig..otäckt att stöta på ett sånt kadaver ..

Postat av: Jessica

Publicerad 2011-01-20 18:54:18

Jag har också hört talas om fler kadaver som hittats sista tiden bla vid skolan och jag tror också på lo.



Tre av de gånger jag sett slagna djur är det hunden som markerat annars hade jag gladeligen traskat förbi utan att fatta något.



Är också kluven till det faktum att vi har någon form av rovdjur strykandes inpå knuten. Lo har jag alltid drömt om att få se i det vilda men inte på tomten tack! Underligt att de vågar komma in i byn men å andra sidan så är det väl här de flesta rådjur håller till också...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bosses matte

Bor på en liten ort med min sambo samt vår son och dotter. Jag jobbar som fritidspedagog. Började blogga då vi köpte Jack Russellvalpen Bosse sen har det rullat på...

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela