busbosse

Bus Bosses blogg som även handlar en hel del om oss andra i familjen.

Kosläpp

Publicerad 2012-05-12 14:21:51 i Allmänt

Idag har jag och barnen varit till Toretorp och tittat på kosläpp ordnat av en mjölkbonde ihop med Gefleortensmejeri.

De senaste dagarna har det som bekant ösregnat och lite fundersam blir jag då över de människor som åker till en bondgård i sina nya, fina, kritvita sneakers. Eller de var i alla fall det innan besöket...

Lika fundersam var säkert "bondmoran" när jag till mina barn gång på gång refererade till kossorna som "han". Det tog faktiskt en lång stund innan jag kom på vad jag sa och kunde ändra mig till "hon". Lite senare hörde jag i publikhavet ytterligare en som var inne på samma linje då personen ifråga frågade sitt sällskap hur de kunde veta att det var en "hon" men innan meningen var uttalad kom skrattet, jo det var ju kor vi tittade på!

Vi stod på första parkett direkt utanför ladugårdsdörren. De flesta kossorna var lyckliga över att få komma ut i friska luften och muade åt oss nyfikna medan de på stela ben tog glädjeskutt!



Men alla var inte överlyckliga över att ha storpublik, försiktigt, försiktigt kikade de ut för att ta reda på vad det var för uppståndelse egentligen och någon valde att vända tillbaka till tryggheten i båset...








Hoppas hon inte gjorde sig illa!

Väl ute i hagen fick vi se hur de gjorde upp rangorndningen, skuttade runt och lite senare mumsade gräs, jag är helt säker på att de var väldigt lyckliga just då!

Vi fick även kika på får, lamm, kalvar och dottern passade på att åka vagn bakom en häst samt prova ponnyridning.



En rolig förmiddag!

Nu blir det till att ladda om och göra sig redo för att fira SANDVIK 150 ÅR.

HURRA, HURRA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Bosses matte

Bor på en liten ort med min sambo samt vår son och dotter. Jag jobbar som fritidspedagog. Började blogga då vi köpte Jack Russellvalpen Bosse sen har det rullat på...

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela